محققان راهی برای معکوس نمودن دیابت نوع 2 و فیبروز کبدی در موش ها پیدا کردند

 4فوریه 2020 - در یک جفت مطالعه ی مرتبط ، تیمی از محققان دانشگاه Yale راهی برای معکوس نمودن دیابت نوع 2 و فیبروز کبدی در موش ها پیدا کردند.این مطالعات در ژورنالCell Reports و Nature Communicationsمنتشر شدند.

در مطالعه قبلی، محققان ارتباط مهمی را بین نحوه ی واکنش بدن به روزه داری و دیابت نوع 2 یافتند. آنها کشف کردند که روزه داری فرآیندی را در بدن روشن می کند که در آن دو پروتئین خاص به نامهایTET3  و HNF4 در کبد افزایش یافته و تولید قند خون را افزایش می دهند. اما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، این "سوئیچ" با خاتمه ی روزه داری، خاموش نمی شود، بر خلاف افراد غیر دیابتی.

محققان این فرضیه را مطرح كردند كه اگر بتوانند سطح این دو پروتئین را كاهش دهند، می توانند جلوی پیشرفت دیابت را بگیرند. دکتر هوانگ و تیمش، به موش ها، ماده ژنتیکی موسوم بهRNA های کوچک تداخل کننده (siRNA) را تزریق کردند. آنها siRNA را که TET3 یا HNF4 را هدف قرار می دهد، درون ویروس ها جا داده و به موشها تزریق کردند. قند خون و انسولین موشها بطور چشمگیری پس از این تزریق کاهش یافت. این درمان روند دیابت را به طور موثری متوقف نمود.

در مطالعه ای که درCell Reports منتشر شد، محققان به بررسی نقشTET3  در ایجاد فیبروز در كبد پرداخته و دریافتند كه این پروتئین در چندین سطح در ایجاد فیبروز نقش دارد. هوانگ گفت: تقریباً تمام فیبروزها، صرف نظر از اندام درگیر، با سیگنالینگ پروتئین غیر طبیعی شروع می شوند.

دکتر هوانگ و همکارانش دریافتند که TET3 در مسیر سیگنالینگ فیبروز در سه مکان مختلف نقش ایفا می کند- و به عنوان یک تنظیم کننده ی مهم در پیشرفت فیبروز عمل می کند. دکتر Da Li، دانشمند تحقیقات ژنتیك و همكار در هر دو مطالعه گفت: این بدان معناست كه احتمالاً فرصتهایی برای تولید داروهایی كهTET3 را برای كاهش یا معكوس نمودن تولید فیبروز مهار كنند، وجود دارد.

هر دو بیماری - دیابت نوع 2 و فیبروز کبدی و فیبروز سایر ارگان ها - شایع هستند، اما گزینه های درمانی کمی دارند.

دکتر James Boyer، استاد و مدیر برجسته ی مرکز کبد دانشگاه ییل، ​​گفت: سیروز یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و با فیبروز کبدی مشخص می شود- که بافت اسکاری است که بر روی کبد ایجاد شده است.

محققان خاطرنشان كردند كه در حال حاضر داروهای مختلفی مانند متفورمین برای كنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت در دسترس است. اما این داروها یک سری عوارض جانبی ناخوشایند دارند و بیماران ممکن است نسبت به این داروها مقاوم شوند.

دکترXuchen Zhang ، دانشیار پاتولوژی و همکار در مطالعه فیبروز گفت: در حال حاضر، هیچ داروی موثری برای درمان فیبروز وجود ندارد.

دکتر هوانگ با پشتیبانی دفتر تحقیقات تعاون دانشگاه ییل برای ثبت اختراع کشف خود اقدام کرده است.

به گفته ی وی، مرحله بعدی مشخص کردن بهترین جا برای هدف قرار دادنTET3 و HNF4 به بهترین وجه و یافتن موثرترینsiRNA ها یا مولكول های كوچك برای درمان دیابت نوع 2 یا فیبروز است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200204/Yale-researchers-find-way-to-reverse-type-2-diabetes-and-liver-fibrosis-in-mice.aspx